Tuesday, April 15, 2014

از یک جنس نه با یک اسم

معرفی اجمالی ورزش‌هایی که در باشگاه‌های زنان آموزش داده می‌شود.

ایروبیک، پیلاتس، زومبا، اسپینینگ، فنیتس، یوگا و... نام‌هایی که گاهی آدم را سردر گم می‌کند برای انتخاب ورزشی که مناسب وضعیت و یا هدف او باشد.

ورزش‌هایی از این دست را خانم‌ها باهدف‌هایی از قبیل لاغری، تناسب اندام، تغییرروحیه و یا حتی افزایش وزن انتخاب می‌کنند. هدف‌هایی گاها متناقض.

برای داشتن انتخاب درست در راستای هدفمان شاید اولین مورد شناخت درست این ورزش‌ها باشد. «مریم نوری»، «کارشناس تربیت‌ بدنی» به ما کمک می‌کند تا تصویر درستی از این ورزش‌ها و کارکرد هر یک از آنها در ذهنمان داشته باشیم.

ایروبیک: ورزش‌های ایروبیک در واقع ورزش‌های هوازی هستند. ورزش‌های هوازی به ورزش‌هایی گفته می‌شود که به طور منظم انجام‌شده و عضلات بزرگ بدن را درگیر می‌کنند و از نظر شدت و مدت هم در حدی هستند که روی سیستم قلبی عروقی و تنفسی فشار می‌آورند و آنها را وادار به فعالیت بیشتر می‌کنند؛ به عبارت دیگر، ورزش‌های ایروبیک باید به نحوی انجام شود که قلب و عروق و سیستم تنفسی فعالیت بیشتری انجام ‌دهند. این ورزش معمولا با آهنگ‌های تند و با ریتمی تند اجرا می‌شود؛ در دو نوع معمولی و پیشرفته است که در نوع معمولی آن از وسیله خاصی استفاده نمی‌شود.

پیلاتس: به مجموعه‌ای از تمرینات ورزشی اطلاق می‌شود که بر ذهن و بدن فرد اثر می‌گذارد؛ ضمن بالا بردن قدرت و استقامت تمام اعضای بدن، عمق‌ترین عضلات را هم درگیر می‌کند. پیلاتس در واقع عضلات و مفاصلی را درگیر می‌کند که در فعالیت روزانه ما درگیرند. فعالیت‌هایی چون نشستن و برخاستن، راه رفتن، حمل بار، خم و راست شدن. با انجام تمرینات پیلاتس طرز درست انجام دادن این حرکات در بدن ثبت می‌شود و نوع آموزش این تمرینات مانع از آسیب‌دیدگی خواهد بود.

افرادی که پیلاتس کار می‌کنند احساس می‌کنند ذهنشان باز شده است؛ پیلاتس حالت‌ها و حرکات نادرست بدن را اصلاح می‌کند و بر توان ذهنی افراد اثرگذار است. در شکل ظاهری بدن هم موثر است؛ به صاف شدن شکم و کاهش دور کمر نیز کمک می‌کند. این ورزش نیاز به وسیله کمکی خاصی ندارد و در واقع نوعی تمرینات کششی است.
زومبا: زومبا ورزشی کاملا هوازی است، ورزشی ریتمیک که ترکیبی از رقص و حرکات ایروبیک است. ریتم تند این ورزش، تمرکز شما بر تنفس را بالا می‌برد و موجب کاهش وزن در هر سنی و زیبایی اندام با هر نوع اسکلت بدنی می‌شود.

ترکیب حرکات ورزشی و رقص،روحیه شما را در ادامه دادن به این ورزش بالا می‌برد. فضای شاد موجود و همچنین حرکات ریتمیک بر روحیه شخص بسیار تاثیر می‌گذارد. این ورزش برای کسانی که در پی چربی سوزی هستند بسیار مناسب است.

زومبا ترکیبی از رقص و حرکت است در کنار آهنگ‌های ریتمیک و تند و نیاز به کار با دستگاه خاصی نیست.

اسپینینگ: هم جزء ورزش‌های هوازی است. که با یک دوچرخه ثابت و همراه با موزیک انجام می‌شود. اسپینینگ یک برنامه منحصر به فرد با دوچرخه سالنی است که می‌تواند با توجه به شرایط جسمی و بدنی شما، نسبت به قد و سایز اندام‌های شما تنظیم شده و به کمک موسیقی فضای شبیه به دوچرخه‌سواری در جاده و یا کوهستان را برای شما آماده کند. در واقع وقتی سوار اسپینینگ می‌شوید دستگاه متناسب با قد و سایز قسمت‌های مختلف بدن شما تنظیم می‌شود و وقتی رکاب می‌زنید فکر می‌کنید که در جاده‌ای کوهستانی قرارگرفته‌اید، شاید به همین دلیل است که می‌گویند هر ۴۵ دقیقه رکاب زدن با اسپینینگ ۶۰۰ کالری می‌سوزاند. این ورزش به شدت چربی سوز است و برای کسانی هم که مشکل تعادل،صرع، یا اختلالات بینایی و مشکلات ارتوپدی هستند مناسب است.چرا که افراد بر روی آن تسلط بهتری دارند و با خطر کمتری مواجه هستند.

فیتنس: در واقع نوعی بدنسازی است که به معنای همخوانی اندام بدن چه نسبت به دیگر اندام و چه نسبت به قامت فرد می‌باشد.

فیتنس ترکیبی از رژیم غذایی مناسب، تمرین‌های ذهنی مناسب و تمرینات بدنی مناسب است. فیتنس رشته‌ای است که تناسب اندام و عضلات ورزیده‌ای را برای ورزشکار به همراه می‌آورد که ترکیبی از تمرینات هوازی و بدون هوازی است مصرف داروها در این رشته ورزشی جایی ندارد و انعطاف بدنی قابل توجهی را هم به همراه دارد ضمن اینکه سلامت قلب و عروق نیز در این رشته به حد بالایی می‌رسد. کار با دستگاه‌های بدنسازی با توجه به فرد ورزشکار توسط مربی تعیین می‌شود.

ورزش ایروکامبت: تلفیقی از ایروبیک با هنر‌های رزمی مانند، کاراته، تکواندو، کیک بوکسینگ، کونگ‌فو و به صورت موزیکال است.

در شیوه تمرینی ایروبیک دفاعی عناصر اصلی آمادگی جسمانی نظیر قدرت، سرعت، استقامت و هماهنگی چابکی توسعه می‌یابد و همچنین خلاقیت ذهنی افزایش می‌یابد. این ورزش کاملا هوازی است و استفاده از دمبل و هاتر در تمرینات ایروبیک آن دیده می‌شود.

باراسل عبارتست از بخشی از تمرینات باله شامل حرکات قدرتی- کششی که بصورت مداوم بر روی عضلات نزدیک شونده و دور شونده کار می‌کند. بدلیل تداوم حرکات می‌توان از آن تعبیر تمرین استقامتی کرد. تمرینات باراسل باعث افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش سایز و تناسب اندام می‌شود. این ورزش چون ورزشی ریتمیک، قدرتی، استقامتی و کششی است علاوه بر حفظ تناسب اندام و کاهش سایز موجب بهبود هماهنگی‌های عصبی_عضلانی می‌شود.

در واقع این ورزش‌ها نوعی تمرینات متفاوت بدنی است که هر فردی با توجه به بدن خودش می‌تواند یکی را انتخاب کند و ادامه دهد. ورزش‌هایی که می‌توانند علاوه بر جسم سالم،اندامی زیبا و روحیه شادی را برای ما فراهم کنند. اما نکته مهم این است که مطمئن باشیم باشگاه و مربی که انتخاب می‌کنیم خود شناخت کافی نسبت به آن رشته و ورزش دارد و می‌تواند ما را در این راه یاری کند.


No comments:

Post a Comment